Kortrijk Blogt!


het gloednieuwe winkelcentrum “Sint-Janspoort” in hartje Kortrijk by matt8
14 maart , 2007, 10:50 am
Filed under: economie, recreatie, stadsvernieuwing, stedenbouw, winkelcentrum, winkelen, wonen

Velen zullen alvast al weten dat de werkzaamheden voor een groots woon- en winkelproject door de investeringsmaatschappij Foruminvest in de Hartje Kortrijk van start gaan . Het complex met een gelijkvloers, twee verdiepingen en vier ondergrondse etages voor leveringen en parking zal 85 winkels en 80 woongelegenheden huisvesten. Zo wordt dit nieuwe winkelcentrum met zijn 34.000m² winkeloppervlakte groter dan het Ring Shopping Kortrijk Noord, dat buiten de stad gelegen is.

Het project kan in het centrum van de stad gerealiseerd worden op de gronden van de leegstaande schoolgebouwen van de lagere en middelbare school OLV van Bijstand en het voormalige rusthuis en klooster de zuster van Bijstand. Het project moet voor Kortrijk een echte trekpleister worden voor mensen van dichtbij en van ver buiten de regio. Om de druk op de buurt zo laag mogelijk te houden, tekenden de ontwerpers een ondergrondse toegang voor vrachtwagens die de winkels moeten bevoorraden. De vrachtwagens zouden rechtstreeks van de binnenstadsring naar de ondergrondse parkeergarage rijden. Daar is plaats voor zo’n 1.100 wagens.

Met zijn 160 miljoen euro is het winkel- en wooncentrum van de investeringsmaatschappij Foruminvest de grootste investering ooit in de Kortrijkse binnenstad

.

Voor het ontwerp werd gekozen voor het gerenommeerde architectenbureau Robbrecht en Daem. zij hebben al projecten als het Brugse Concertgebouw op hun conto staan. Zij opteren in hun ontwerp voor het Kortrijkse winkel- en wooncentrum voor heel veel lichtinval, voor het creëren van een nieuwsoortig openbaar plein binnen het winkelcomplex (waar tal van activiteiten mogelijk zullen zijn), voor het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen (zoals grote plasmaschermen) en voor andere innoverende, maar duurzame materialen. Centraal in het plan komt dus een groot stedelijk plein waarrond de handelszaken zijn gevestigd.

Het shoppingcentrum zou goed zijn voor duizend fulltime arbeidsplaatsen. Foruminvest verwacht dat het complex jaarlijks zo’n vier tot vijf miljoen bezoekers zal lokken. Boven het winkelcentrum wil Foruminvest een twintigtal appartementen bouwen, daarnaast komen er op de Veemarkt nog eens dertig nieuwe appartementen.

Het binnenstedelijk project zal vier ingangen tellen: ingang Veemarkt, ingang Kleine Sint-Jansstraat, ingang Steenpoort/Sionstraat en ingang Wijngaardstraat/Sionstraat. Het project bevat ook enkele handelspanden die enkel via de buitenkant, langs de aanpalende straten, bereikbaar zijn. Dit zal ook een grote bezoekersstroom in de omgeving van het shoppingcentrum voortbrengen. Op de hoek van de Veemarkt en de Romeinselaan voorziet de projectontwikkelaar aansluitend een woon- en modeproject, dat een nieuw icoon voor de stad Kortrijk kan worden. Op de gelijkvloers zullen grote namen uit de Vlaamse modewereld etaleren. Daarboven komen woongelegenheden. Aan het icoon zal een ledwall worden opgehangen.

Ook gedurende de werken komen er grote schermen aan de Wijngaardstraat en de Steenpoort waarop alles te volgen is. Twee webcams op kranen met zicht op de werf brengen alles mooi in beeld. Die beelden zullen afwisselen worden met informatieve pancartes, onder meer van de plannen.

Ondertussen hebben al heel wat winkels voorakkoorden gesloten om een vestiging in het nieuwe complex te openen. Het gaat onder meer over Hunkemöller, Mediamarkt, H&M, Zara en Claudia Sträter. Toch komen er niet alleen grote kleppers. Er zijn inmiddels verregaande onderhandelingen bezig met zes lokale handelaars over een plekje in het winkelcentrum. Eind februari werd de wedstrijd afgerond waarbij iedereen een naam voor het nieuwe winkelcentrum mocht indienen. In de komende maanden zal de winnaar door een jury geselecteerd worden en zal de definitieve naam voor het project gekend gemaakt worden.


22 reacties so far
Plaats een reactie

Geachte,
kan ik op de hoogte worden gehouden van welke winkels er komen in het winkelcentrum

Alvast bedankt en vriendelijke groeten

Reactie door welker veronique

wanneer is de opening?

Reactie door kathy

zou het mogelijk zijn me op de hoogte te houden van de winkels die in het shopping komen

Reactie door geldhof sylvia

Hallo,ik zou graag weten welke winkels er komen in het nieuwe pand,zodat ik kan weten waar er eventuele vacatures zijn. groetjes,Mieke

Reactie door Mieke De Keukelaere

Hallo…

Ik ben op zoek naar een job als gerante in een zaak.
Waar kan ik daarvoor terecht om mij aan te bieden?

Reactie door Els

Waar kan ik terecht voor inlichtingen i.v.m de bewoning van het winkelcentrum. Wij zijn op naar een apppartement of een loft in dit centrum maar vinden geen gegevens.
Alvast bedankt, Martine.

Reactie door vandenbroucke martine

geachte,graag had ik geweten welke jobs ernog moeten worden ingevuld,daar ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging en een boeiende job daar ik toch hoor dat er nog vele vacatures openstaan wil ik me graag aanbieden voor een job,
vriendelijke groeten nancy verhulst

Reactie door verhulst nancy

Ik had graag geweten welke winkels zich in het shopping zullen vestigen , voor eventuele vacatures.

alvast bedankt

Reactie door ellen

Geachte,

graag om dringende kontakname wegens huren van winkelruimte

Beste groeten

Bert Soenen

Reactie door Bert Soenen

Zou het mogelijk zijn mij de vermoedelijke openingsdatum te laten weten , alvast hartelijk dank

Reactie door wierzba peter

Ik kom uit NL en daar is in elk V&D-warenhuis (Vroom & Dreesmann) en tevens op vele locaties daarbuiten een Restaurant of Grand Café van La Place te vinden. Een restaurant waar in het zicht van de gasten gekookt wordt, met veelal biologische producten en gerechten uit de gehele wereld. Een eerste filiaal in België is inmiddels ook geopend in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Naar wat ik heb vernomen van de site van La Place zelf, komt er ook een filiaal – dus een La Place Restaurant – in winkelcentrum K in Kortrijk. Voor dit nog te openen filiaal in Kortrijk, zijn er ook nog vacatures te vinden op internet. Kijk dan op http://www.laplace.nl > Werken bij > Regio ‘België La Place’ kiezen en dan de tekst zoeken aanklikken. Kijk verder eens op http://www.laplace.nl/La+Place/Openingen.aspx

Reactie door Jeroen

Graag info voor het huren van een winkelruimte en de vermoedelijke openingsdatum.
Dank bij voorbaat.

Reactie door vandaele kathleen

Geachte,
Graag had ik wat meer informatie gehad over de vele vaatures die er zullen zijn voor het nieuwe shoppingcenter.Is er eveventueel een jobdag(waar en wanneer?)
Bedankt
Dorine

Reactie door Verschuere Dorine

Graag had ik informatie gehad over de openstaande vacatures in het nieuwe winkelcentrum. Graag bij de winkelketen Zara of zo?

Reactie door Vanwolleghem Kaatje

Hier zijn de winkels te vinden.
.http://www.stadsontwikkelingkortrijk.be/projecten/kinkortrijk/index.html

Reactie door Dewulf Freddy

Graag had ik geweten welke winkels er nog vacatures hadden voor verkoopster?

Reactie door Melissa

hallo
ik ben op zoek naar een job.Ik ben kapster maar het mag ook iets anders zijn .thanks

Reactie door angelique vandeghinste

Graag had ik wat meer informatie over de openstaande vacature’s. Zelf ben ik op zoek naar een parttime job.

dank bij voorbaat

Reactie door lamiere ankie

GRAAG HAD IK WAT MEER INFORMATIE OF IK IN HET WINKELCENTRUM OOK IN AANMERKING KOM VOOR EEN ADMINISTRATIEVE JOB.IK BEN BOEKHOUDSTER.NAAR WIE STUUR IK MIJN CV.
HOU MIJ OP DE HOOGTE AUB DANK U
GROETJES, INGRID

Reactie door VAN CALENBERG INGRID

Zou er nog plaats zijn in het pand om een tea-room open te houden.

Reactie door Deceuninck M

Geachte,
Waar kan ik terecht voor een vakantiejob (graag augustus)in het winkelcentrum K?
Met vriendelijke groeten Celien

Reactie door celien vanhaezebrouck




Plaats een reactie