Kortrijk Blogt!


Intelligent parkeergeleidingssysteem loodst je voortaan door ’t stad by simon86
24 februari , 2010, 23:20 pm
Filed under: mobiliteit, nieuws

Je hebt het wellicht al her en der in de stad zien opduiken: op talrijke plaatsen langs belangrijke straten en lanen zijn er talrijke nieuwe digitale informatieborden verschenen. Deze maken deel uit van een nieuw en ‘intelligent’ Parkeergeleidingssysteem (PGS) van Parko. De nieuwe infoborden, die de vorige ‘statische’ exemplaren uit 2002 vervangen, geven niet alleen het vrije aantal plaatsen in de boven- en ondergrondse centrumparkings aan, ze leiden je er bovendien ook via de kortste route naartoe. De grote vernieuwing hierbij is -en dit is momenteel uniek in België- dat de bestuurders via pijlen die kunnen gewijzigd worden via de beste route naar de parking worden geloodsd. Stel dat er aan de Zwevegemsepoort een ongeval of opstopping plaatsvond, dan kunnen de bestuurders via een andere route naar de parkings in die buurt gestuurd worden. Hiervoor wordt een centrale dispatchingcel uitgebouwd die alle verkeer in de stad opvolgt en van daaruit de borden zal sturen.

Het nieuwe Parkeergeleidingssysteem (PGS) leidt het parkeerzoekverkeer, in uitvoering van het mobiliteitsplan, via invalswegen van de grote ring, de R,8 naar de kleine ring, de R36 (stadsring). Vanaf deze stadsring, die dient als P-route, worden de wagens begeleid naar een vrije parkeerplaats. Alleen bij incidenten (ongevallen, files, evenementen, …) kunnen lokale alternatieve wegen in de omgeving van de invalswegen als toevoerroute naar de R36, of alternatieven in de binnenstad vanaf de R36 naar de parking gesignaleerd worden.
Deze eerste fase omvat de plaatsing van 36 variabele borden en 15 vaste wegwijzers. Er komen drie soorten variabele borden op de invalswegen, op de P-route en aan de parkinginrit. Deze borden maken de parkeerbegeleiding tussen de R8 en de individuele parkeerplaats compleet.
De centrumparkings die in de eerste fase zullen vermeld worden op het PGS zijn :
  •  P Appel
  •  P Broeltorens
  •  P K in Kortrijk
  •  P Schouwburg
  •  P Station
  •  P Station-Tack
  •  P Veemarkt

Eenmaal de weggebruiker de R8 heeft verlaten en via een invalsweg de stad nadert, wordt hij op cruciale locaties geïnformeerd over de meest aangewezen weg naar de R36 (P-route). Meestal zal hij zijn weg gewoon kunnen vervolgen. In normale omstandigheden zal dus op zo’n kruispunt de rechtdoorgaande richting naar de Proute, zonder bijkomende tekst, bevestigd worden. Voor de meeste invalswegen werden 2 locaties – keuzemomenten tussen de normale en eventuele alternatieve invalsweg – hiervoor vastgelegd. (bijvoorbeeld: op de Oudenaardsesteenweg ter hoogte van kruispunt Pirroen (alternatief via Hugo Verriestlaan) en op kruispunt met de Filips van de Elzaslaan (alternatief via Graaf Boudewijn IX-laan of Filips van de Elzaslaan))

Wanneer een incident (ongeval, wegeniswerken, file, ….) zich voordoet, wordt de alternatieve reisweg op deze borden aangeduid door het wijzigen van de variabele pijl en het aangeven van de oorzaak van de omleiding.

Meetpunten

Het dagelijks garanderen van de bereikbaarheid van de P-route betekent dat deverkeerssituatie op deze invalswegen en op deze alternatieven steeds moet gekend zijn. Het heeft immers geen zin een alternatieve reisweg te adviseren als ook deze route niet vrij is. Hierbij evolueert het Parkeergeleidingssysteem (PGS) naar een Verkeersgeleidingssysteem (VGS) met eigen specifieke eisen :

  •  dagelijks verkeersbeheer (geven van verkeersinformatie en sturen van de routekeuze bij files of calamiteiten)
  •  verkeersbeheer bij werken (vooraankondigingen van werken, aanbieden van alternatieve routes)
  •  incident management (informeren over ongevallen, aanbieden van alternatieven)
  •  evenementenbeheer (informeren over evenementen in de stad met een impact op mobiliteit, aanbevelingen in dit kader)

Deze aspecten zijn stuk voor stuk belangrijke onderdelen die niet los van elkaar kunnen gezien en samen deel uit maken van een totaal dynamisch parkeer- en verkeersbeheer. De realisatie hiervan stelt hoge eisen aan beschikbaarheid en doorstroming van de nodige informatie.

Deze informatie bepaalt het advies in verband met de routekeuze. De verschillende mogelijkheden om het verkeer te geleiden zijn gebaseerd op een combinatie van :

  •  statische profielen (historische informatie) afhankelijk van het type-dag, en dit per toegangs- en alternatieve weg
  •  evenementenkalender stad Kortrijk
  •  real-time meetgegevens : op basis van een Traficount-camera-systeem, camera’s aan parkinginritten en bezettingsgegevens van de parkings
  •  manuele interventie : op basis van structurele samenwerking met PZ Vlas

Om dit te realiseren werd i.s.m. de firma’s Traficon (Bissegemtoestellen) en Flow (Gent – software) een test-project ontwikkeld (uniek in België) om een permanent file-detectie-systeem op te zetten en automatisch alternatieven te kunnen (de)activeren. Hiertoe werden op 6 meetpunten op de Oudenaardsesteenweg en zijn alternatieven (Hugo Verriestlaan en Filips van de Elzaslaan) intelligente meetapparatuur geplaatst. Deze toestellen meten permanent de verkeersdichtheid en de snelheid van het aanwezige autoverkeer. Eenmaal de combinatie van beide gegevens bepaalde drempels overschrijdt, worden – indien vrij – alternatieven geadviseerd via de variabele PGS-borden.

De resultaten van de permanente metingen zijn consulteerbaar vanuit de centrale meldkamer van Parko, die zich op P Expo bevindt. Ze worden van daar uit rechtstreeks in het beheerssysteem van het PGS geïmplementeerd. Dergelijke algoritmen zijn speciaal ontwikkeld voor deze toepassing en werden tot op heden nog nergens toegepast in een stedelijke omgeving.

http://www.parko.be


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s



%d bloggers op de volgende wijze: